Wiśnie i jezyny w miseczce

Skarbnica zdrowia – dlaczego powinniśmy jeść jeżyny?

Nie od dziś wiadomo, że sezonowe owoce to prawdziwe bogactwo cennych składników odżywczych. Na uwagę zasługują między innymi nasze rodzime jesienne skarby – jeżyny. Te niewielkie leśne smakołyki, rzadko goszczą w naszym jadłospisie. Zamiast nich sięgamy po egzotyczne produkty, kompleksy witamin lub gotowe specyfiki o właściwościach przeciwutleniających, nie zdając sobie sprawy z tego, jak bardzo nie doceniamy własnych skarbów.

Jeżyny jako składnik zróżnicowanej diety

Jeżyny to smaczne owoce, o słodko-kwaśnym smaku. Spotkać je można niemal we wszystkich lasach. Coraz częściej spotyka się również ich domową uprawę, na działce lub w ogródku. Bogata oferta sklepów stacjonarnych lub ogrodniczych sklepów internetowych, pozwala zaopatrzyć się w krzewy jeżyny, które pozwolą uzupełnić i urozmaicić nasze plantacje ulubionych malin czy poziomek.

Moc owoców sezonowych

Jeżyny to owoce sezonowe. Zbierać możemy je od okresu późnego lata do wczesnej jesieni. Aby móc cieszyć się ich smakiem na dłużej, z powodzeniem można wykonywać z nich przetwory oraz mrozić je w domowych warunkach.

Jeżyna to doskonały dodatek do codziennej diety, zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Są nie tylko smaczne, ale również niezwykle bogate w witaminy i składniki odżywcze. Już 100 g dostarcza aż 21 mg witaminy C. Istotne są również 1,17 ug witaminy E oraz ponad 19 ug witaminy K. Jeżyny zawierają także witaminy z grupy B, chociaż w tym przypadku z pewnością nie mogą stanowić głównego źródła tych witamin w diecie.

Jakie składniki odżywcze znajdziemy jeszcze w jeżynach?

W jeżynach znaleźć można sole mineralne, takie jak:

  • magnez,
  • fosfor,
  • wapń,
  • cynk,
  • potas,
  • sód,
  • żelazo.

Szczególnie w przypadku magnezu, fosforu i wapnia, mogą stanowić doskonałe uzupełnienie diety w te składniki. Również tutaj, nie stanowią one jednak głównego źródła, biorąc pod uwagę znacznie wyższe ilości tych minerałów w produktach mlecznych i mięsnych oraz ich lepszą przyswajalność ze składników pochodzenia zwierzęcego.

Podsumowując, jeżyny cenione są przede wszystkim za wysoką zawartość witamin C, E oraz K. Nie należy jednak bagatelizować innych witamin i soli mineralnych, które choć występują w owocach w mniejszych ilościach, nadal mogą być z powodzeniem uzupełniane w diecie przez odpowiednie łączenie jeżyn z innymi produktami spożywczymi.

Jeżyny, a kontrola wagi

Owoce i warzywa powinny stanowić fundament zróżnicowanej i zdrowej diety, pozwalającej pozbyć się zbędnych kilogramów lub utrzymać odpowiednią wagę. Jednak o ile w przypadku warzyw, praktycznie nie ma ograniczeń w kwestii ich spożywania (przynajmniej przy zdecydowanej większości warzyw), o tyle ilość spożywanych owoców powinna być kontrolowana, ze względu na ilość kalorii oraz znacznie wyższą zawartość cukrów prostych.

Jeżyny należą do owoców niskokalorycznych. 100 g to 43 kalorie, czyli mniej niż jedno czekoladowe ciastko. Jednocześnie taka porcja owoców dostarcza prawie 5 g błonnika pokarmowego. Przy dobowym zapotrzebowaniu, wynoszącym u dorosłego około 25 g, jest to ilość zdecydowanie znacząca.

Również w kwestii ilości cukru, jeżyny posiadają przewagę nad większością innych owoców, gdyż zawierają ich około 10 g na 100 g produktu. Jednocześnie indeks glikemiczny jeżyn wynosi zaledwie 25 – oznacza to, że wyrzut insuliny po ich spożyciu będzie raczej niski i kontrolowany. Wszystko to przemawia za wcieleniem jeżyn do codziennej diety, niezależnie od tego, czy jest to zwyczajna, zrównoważona dieta, dieta redukcyjna, czy inny rodzaj specjalistycznej diety.

Jeżyny na choroby cywilizacyjna?

Jezyny na talerzu
Źródło: Pixabay.com

W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się o właściwościach antyoksydacyjnych poszczególnych produktów. Owe właściwości mają znacznie zmniejszyć ryzyko występowania nowotworów. Również w przypadku jeżyn, stwierdzono znaczący wpływ spożywania tych owoców na zmniejszenie ilości wolnych rodników w organizmie, a co za tym idzie, za zmniejszenie mutacji i zmian degeneracyjnych w komórkach. Co więcej, jeżyny należą do jednych z najsilniejszych znanych nam obecnie przeciwutleniaczy. Zawierają wyjątkowo duże ilości polifenoli i antocyjanów. To właśnie im zawdzięczają swoją ciemną barwę.

Jeżyny mogą zapobiegać także innym chorobom cywilizacyjnym, w tym szeroko pojętym chorobom układu krążenia. Stanowią źródło witaminy K, która wpływa na prawidłowy skład i funkcjonowanie krwinek oraz naczyń krwionośnych. Antocyjany uelastyczniają drobne naczynia włosowate, zapobiegając zakrzepom i usprawniając przepływ krwi. Silne działanie odtruwające polifenoli poprawia ogólną kondycję komórek serca. Potas zawarty w jeżynie może również pomóc w obniżeniu zbyt wysokiego ciśnienia.

Jeżyny – gdzie kupić?

Jeżyny stosunkowo rzadko można spotkać na sklepowych półkach. Nic strasznego – zaopatrzyć się w nie można na zwykłym spacerze do pobliskiego lasu. Dodatkowo, nic nie stoi na przeszkodzie, aby uprawiać jeżyny we własnym ogródku. Obecnie niemal każdy ogrodniczy sklep internetowy czy też stacjonarny oferuje krzewy, które w naszych warunkach klimatycznych są bardzo łatwe w pielęgnacji.

Posts created 40

One thought on “Skarbnica zdrowia – dlaczego powinniśmy jeść jeżyny?

  1. Polecam jeżynowy, kremowy deser 😀 Weźcie 150 g jeżyn i zmroźcie je dzień wcześniej 🙂 następnego dnia zblendujcie z większym opakowaniem jogurtu greckiego 🙂 Dodajcie cukier puder i ponownie zblendujcie 😀 Następnie pokruszcie ciasteczka owsiane do szklanek, dodajcie gotowy mus i znów odrobinę jogurtu 🙂 Schłodźcie w lodowce jeszcze chwile 🙂 Pycha!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close